رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: اگر بخواهیم آموزش مهارتی را اصلاح کنیم باید توجه خود را به سمت پایه‌های آموزش عمومی ببریم.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در برنامه به وقت ایران اظهار کرد: چندین نوع آموزش مهارتی داریم که در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد، اما من معتقدم اگر بخواهیم آموزش مهارتی را اصلاح کنیم باید توجه خود را به سمت پایه‌های آموزش عمومی ببریم.

او ادامه داد: آنچه که مهم است این است که آموزش مهارتی در کشور سابقه طولانی دارد و به راحتی نمی‌توان درباره آن حرف زد چراکه قابل بحث است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: اگر ما بخواهیم نتیجه بگیریم باید این سوال را مطرح کنیم که چه سرمایه‌گذاری‌هایی برای ارتقای کیفیت آموزش مهارتی صورت گرفته است؟ اگر بهترین نوع آموزش را هم ارایه کنیم، اما بخش‌های دیگر همسو با این آموزش نباشد، نتیجه نمی‌گیریم.

صالحی عمران افزود: آموزش مهارتی خوب آموزشی است که با کار همراه باشد و خبر خوب این است که دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهارت کسب می‌کنند و وارد بازار کار می‌شوند.

او عنوان کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد نیروی کار جامعه در حال حاضر فاقد مهارت هستند و به نظر من یکی از مهمترین سیاست‌گذاری‌هایی که باید در دولت بعدی مورد توجه قرار بگیرد ساماندهی و آمایش آموزش مهارتی است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: در دنیا روی آموزش کوتاه مدت غیررسمی مهارتی تاکید می‌کنند، اما ما نه در حالی که این اتفاق می‌تواند به جامعه و افراد کمک کند.

یکی از مشکلات اصلی جامعه ما بیکاری است

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی جامعه ما بیکاری است و این سوال به وجود می‌آید که چرا این جامعه با این همه تحصیل‌کرده، بیکار دارد. تک بعدی بودن جوان‌ها، مدرک محوری، فرهنگ جامعه و... از جمله عواملی است که باعث شده است کمتر مهارت کسب شود.

او ادامه داد: مدرک گرایی باعث انحراف در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نیز شده است. همچنین دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی برای تامین مالی به سمتی رفتند که پول در آن باشد.


عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: یکی از ضعف‌های ما در کشور این است که بر اساس نیاز عمل نکردیم و باید به سمت مهارت عملی برویم. همچنین در مراکز فنی و حرفه‌ای فاجعه‌ای در حال رخ دادن است چراکه هنرآموز ندارند و واقعا در خطر هستند.

ویس کرمی افزود: یکی از مشکلات ما سیاستگذاری است و سیاستگذاری‌ها هم سیاست زده و سلیقه زده است. همچنین سیاست‌ها متکی به فرد است در حالی که مجلس باید به گونه‌ای قانونگذاری کند که همه بتوانند آن را اجرا کنند.

او اضافه کرد: ما باید فرهنگ کار را به جای میزنشینی ترویج کنیم به عنوان مثال مهندس کشاورزی باید کار کند نه اینکه پشت میز بنشیند. همچنین فرهنگ تولید کنندگی به جای مصرف‌کنندگی و خلاقیت به جای تقلید باید در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد.
ما از علم روز دنیا عقب نیستیم

محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم که مهمان اینترنتی این برنامه بود در سخنانی عنوان کرد: اشتغال یک پدیده چند وجهی است و سازمان‌های آموزشی باید با هماهنگی مستقیم با یکدیگر روی زمینه مهارتی افراد نیز کار کنند تا سرمایه انسانی ارزشمندی داشته باشیم.

او ادامه داد: بهتر است بازار کار تقاضای خود را اعلام کند و دانشجو بر اساس آن وارد بازار کار شود. ما دانشگاه‌هایی با ماموریت‌های متفاوت داریم و این‌ها باید در مسیر خود نیرو تربیت کنند.

مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اظهار کرد: توجه به این نکته ضروری است که ما از علم روز دنیا عقب نیستیم چراکه برنامه‌های درسی با دقت کافی و روزآمدی رصد می‌شود و اعضای هیات علمی دانشگاه آن‌ها را بررسی می‌کنند. همچنین افراد باید بدانند که درس خواندن زمینه کسب مهارت است و باید درس بخوانند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.